سرطان روده بزرگ و کوچک را بانام سرطان کورولکتار نیز می‌شناسند. این بیماری یکی از شایعترین انواع سرطان در سراسر جهان است. تشخیص سرطان روده در مراحل اویه بسیار مهم است. روده بزرگ و کوچک بخش‌های انتهایی دستگاه گوارش هستند. این ارگان‌ها وظیفه جذب آب و مواد مغذی را برعهده دارند.

سرطان روده زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های روده به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. این سلول‌ها می‌توانند بسرعت رشد کرده و به سایر نقاط بدن حمله کنند. این اتفاق بیشتر در روده بزرگ می‌افتد بطوریکه تنها 10 درصد از موارد تشخیص سرطان روده به روده کوچک تعلق دارد.

سرطان روده بزرگ می‌تواند خطرناک باشد. اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. غربالگری سرطان روده بزرگ بهترین راه برای تشخیص زودهنگام این بیماری است. غربالگری می‌تواند به شناسایی پولیپ‌ها که رشد غیر سرطانی دارند و می‌توانند به سرطان تبدیل شوند، کمک کند.

در سال 2020 حدود 10 ملیون نفر به این بیماری مبتلا شدند. سرطان روده در کنار سرطان معده یکی از شایعترین انواع سرطان در نیاست و سالانه حدود 7 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. بیشترین تعداد تشخیص سرطان روده در ایالات متحده، چین، هند، ژاپن و برزیل ثبت می‌گردد.

در ایران نیز این بیماری را بعنوان چهارمین سرطان شایع می‌شناسند. در سال 1400 حدود 15000 هموطن به این سرطان مبتلا شدند و امار مرگ و میر ناشی از آن نیز سالانه حدود 8000 نفر اعلام شده‌است. بیشترین آمار مبتلایان نیز به ترتیب به استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان تعلق دارد.

دلایل ابتلا به سرطان روده

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر سرطان های روده بزرگ می شود.

به طور کلی، سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های سالم در کولون تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد کنند. DNA یک سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل هاست که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد.

سلول های سالم به روشی منظم رشد و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما حفظ شود. اما وقتی DNA سلولی آسیب می‌بیند و سرطانی می‌شود، سلول‌ها به تقسیم خود ادامه می‌دهند – حتی زمانی که سلول‌های جدید مورد نیاز نباشد. با تجمع سلول ها، تومور تشکیل می دهند.

با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کرده و به بافت‌های طبیعی اطراف حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند. و سلول‌های سرطانی می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن بروند تا در آنجا رسوب ایجاد کنند (متاستاز).

رابطه سرطان روده با سن

اگرچه همانطور که گفتیم دلیل ابتلا به سرطان روده بطور کامل مشخص نیست. با اینحال این سرطان در سنین بالا بسیار شایع‌تر است. دلیل آن هم حجم بیشتر آسیبی است که به روده سالمندان نسبت به جوان‌تر‌ها وارد شده‌است. همچنین در سنین بالاتر امکنا ایجاد پلیپ در روده نیز افزایش می‌یابد. پولیپ‌ها اجتماعات سلولی در روده‌ هستند که می‌توانند سرطانی شوند.

مشکل دیگر افزایش تغییرات و جهش‌های ژنتیکی روده در سنین بالاست. این تغییرات ژنی ممکن است تحت عوامل بسیار زیادی نظیر رژیم غذایی نامناسب، سیگار، عفونت و … باعث ابتلا به سرطان روده می‌شوند. ازطرف دیگر سیستم ایمنی بدن نیز نسبت به سابق توان مقابله با تهدیدات را ندارد. سلول‌های ایمنی بدن به مرورزمان آسیب می‌بینند و کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین با افزایش سن تولید و ترمیم سلول‌های ایمنی بسیار کند می‌گردد.

چاقی و اضافه وزن چه تاثیری بر سرطان دارد؟

چاقی از طریق ایجاد التهاب در روده بزرگ، بر DNA تاثیر می‌گذارد. این تاثیر نیز می‌تواند از عوامل ابتلا به سرطان روده باشد.همچنین برخی هورمون‌هایی که در اثر چاقی ترشح می‌شوند سرطان روده ایجاد می‌کنند. اضافه وزن سیستم ایمنی بدن را نیز دچار مشکل می‌کند. این کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن در مقابل سرطان روده و سایر بیماری‌ها به دلایل زیر رخ می‌هد:

چاقی می تواند با افزایش ترشح هورمون هایی مانند انسولین، اینترلوکین ۶ و فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) باعث ایجاد سرطان روده شود. این هورمون ها می توانند باعث التهاب و آسیب DNA شوند که می تواند منجر به رشد پولیپ شود، که رشد های کوچکی در روده هستند که می توانند سرطانی شوند.

هورمون‌های موثر در ابتلا به سرطان روده

انواع تومور سرطانی در روده

شایعترین انواع غده سرطانی در روده را این موارد تشخیص داده‌‍اند:

سوالات متداول در مورد سرطان روده

سوالات زیر پرتکرارترین مواردی هستند که از همکاران ما در مورد تشخیص سرطان روده پرسیده می‌شوند. اگر سوال دیگری دارید لطفا حتما با ما تماس بگیرید.

آیا سرطان روده درمان دارد؟

بله، سرطان روده هم اکنون قابل درمان است. بااینحال مرحله تشخیص آن سیار مهم است. این سرطان در مراحل اولیه درمان کم دردسرتری دارد. هرچه بیماری بیشتر پیشرفت کند، درمان سخختر می‌گردد. در مراحل پیشرفته بیماری پزشکان تلاش می‌کنند تا از طریق روش‌های مختلف درمان از فوت بیمار جلوگیری نمایند.

سرطان روده ارثی است؟

حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های روده ارثی هستند. به این معنی که جهش‌های ژنی منتج به آنها از والدین به آنها به ارث می‌رسد. این جهش‌های ژنی سلول‌ها را بزرگتر کرده و سرعت تکثیر آنها در روده بزرگ را افزایش می‌دهند. اگر در اعضای درجه یک خانواده سابقه سرطاهن روده دارید، حتما در برنامه‌های غربالگری سرطان شرکت نمایید.

از کجا بفهمیم سرطان روده داریم؟

سرطان روده یک بیماری بسیار جدیست که می‌تواند منجر به فوت بیمار شود. اگرچه احتمال بروز آن در سنی پایین بسیار کم است اما هوشیار بودن بسیار اهمیت دارد. مسائلی مانند اسهال، خون در مدفوع، حالت تهوع، کم اشتهایی و خستگی مداوم می‌توانند نشانگر خطر باشند. این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که تشخیص سرطان روده تنها بوسیله پزشک و پس از آزمایشات مختلف امکانپذیر است. درحال حاضر اینترنت قادر به تشخیص بیماری شما نیست! اگر احساس بدی دارید و نگران هستید، هم اکنون مرورگر را ببندید و به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *