براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان هجده هزا و پانصد بیمار تالاسمی در ایران ثبت شده اند. متخصصان خون در 83 مرکز در سراسر کشور با این بیماران در ارتباط هستند. در جهان نیز از هر ده هزار تولد، چهار و نیم نوزاد به این بیماری مبتلا هستند. تالاسمی یک بیماری ارثیست. بنابر این بسیار مهم است که با آزمایش تالاسمی در مشهد آن را پیش از بارداری در والدین تشخیص داد. بدین شکل می توان مانع از انتقال آن به کودک شد.

نشانه های تالاسمی قبل از آزمایش در مشهد

تالاسمی نیز مانند کم خونی با توجه به نوع و دلایلش می تواند نشانه های زیادی داشته باشد. با اینحال این موارد بعنوان نشانه های عمومی تالاسمی شناخته می شوند:

تالاسمی چیست؟

تالاسمی ناشی از جهش در DNA سلول هایی است که هموگلوبین را می سازند. ههموگلوبین ماده ای در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کند. جهش های مرتبط با تالاسمی از والدین به فرزندان منتقل می شود.

مولکول های هموگلوبین از زنجیره هایی به نام زنجیره های آلفا و بتا ساخته شده اند. آنها می توانند تحت تأثیر جهش قرار گیرند. در تالاسمی، تولید زنجیره‌های آلفا یا بتا کاهش می‌یابد که منجر به آلفا تالاسمی یا بتا تالاسمی می‌شود.

تالاسمی آلفا

در تالاسمی آلفا، شدت تالاسمی شما بستگی به تعداد جهش‌های ژنی دارد که از والدین خود به ارث می‌برید. هر چه ژن های جهش یافته بیشتر باشد، تالاسمی شما شدیدتر است.

تالاسمی بتا

در بتا تالاسمی، شدت تالاسمی شما بستگی به این دارد که کدام قسمت از مولکول هموگلوبین تحت تأثیر قرار گرفته است.

سوالات متداول در مورد آزمایش تالاسمی در مشهد

از کجا بفهمم تالاسمی دارم؟

اگر علائمی دارید که باعث می شوند مشکوک شوید یا والدینتان این بیماری را دارند بهترین راه آزمایش تالاسمی در مشهد است. می توانید برای آزمایش از خدمات رایگان نمونه گیری در منزل آزمایشگاه ایران استفاده نمایید.

آیا تالاسمی واگیر دار است؟

تالاسمی یک بیماری ژنتیکیست که از والدین به فرزند منتقل می شود و راه انتقال دیگری ندارد. نگران انتقال آن نباشید.

آیا تالاسمی درمان دارد؟

درمان تالاسمی به دلیل ایجاد آن بستگی دارد. با اینحال بسیاری موارد نیاز به درمان ندارند. عموما مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند می تواند مشکلات را تا حد خوبی حل کند. آنچه بسیار نقش مهمی دارد پرهیز از خود درمانی و مشورت با پزشک است.