آزمایش ایدز یکی از مهمترین خدمات ما در آزمایشگاه ایران مشهد است. HIV، ویروسی که باعث ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) می شود، یکی از جدی ترین چالش های سلامت و توسعه در جهان است. تقریباً 38 میلیون نفر (منبع) در حال حاضر با HIV زندگی می کنند. متاسفانه بسیاری از افراد در خطر شرایط پیشگیری یا تشخیص زودهنگام را ندارند.خشوبختانه در حال حاضر ما امکانات بسیار خوبی برای پیشگیری و یا تشخیص زودهنگام بیماری داریم.

هم کانون برای نمونه گیری در منزل در مشهد با ما تماس بگیرید:

09021164390

نمونه گیری در منزل برای آزمایش ایدز در مشهد

در مورد آزمایش تشخیص ایدز چه می دانیم؟

سه نوع آزمایش HIV وجود دارد:

این آزمایش ها چگونه کار می کنند؟

هنگامی که در معرض ویروس هایی مانند HIV قرار می گیرید، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن شما تولید می شود. آنتی ژن ها مواد خارجی هستند که باعث می شوند سیستم ایمنی بدن شما فعال شود. اگر HIV دارید، آنتی ژنی به نام p24 حتی قبل از ایجاد آنتی بادی تولید می شود. این آزمایش ها بر رروی نمونه های خون، بزاق و گاها ادرار انجام می شوند.

آیا تست های موجود در دنیا می توانند ویروس را بلافاصله پس از ورود به بدن تشخیص دهند؟

هیچ آزمایش HIV نمی تواند HIV را بلافاصله پس از عفونت تشخیص دهد. با اینحال این زمان زمان بستگی به نوع آزمایش HIV دارد. با اینحال آزمایش اسید نوکلئیک سرعت بیشتری در تشخیص عفونت دارد. بر اساس مشاهدات متخصصین، این آزمایش معمولاً HIV را در سریع‌ترین زمان (حدود 10 تا 33 روز پس از قرار گرفتن در معرض) تشخیص می دهد.

بیشتر بخوانید: آزمایش هپاتیت در مشهد

ایدز و بارداری

همانطور که می دانید ایدز از طریق ویروس می تواند از طریق تبادل مایعات بدن از جمله خون، مایع منی، مایعات واژن و شیر مادر از فردی به فرد دیگر منتقل شود. خوشبختانه اگر پزشکتان بیماری را قبل یا در اوائل بارداری در مادر تشخیص دهد می تواند امکان انتقال آن به نوزاد را بطور چشمگیری کاهش دهد.

غربالگری جنین در مبتلایان به HIV

اگر HIV مثبت هستید، مهم است که بدانید آیا نسبت به برخی عفونت ها مصون هستید یا خیر. مانند سایر زنان باردار، به شما توصیه می شود در اوایل بارداری آزمایشاتی برای هپاتیت B، سرخجه (سرخک آلمانی) و سیفلیس انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر برگه غربالگری دوران بارداری در مشهد را مطالعه نمایید. با این حال، آزمایشاتی برای هپاتیت C، واریسلا زوستر (آبله مرغان)، سرخک و توکسوپلاسموز نیز به شما پیشنهاد می شود.

مراقبت های پزشکی دوران بارداری مبتلایان به ایدز

شما و کودکتان در طول بارداری تحت نظر خواهید بود و این ممکن است شامل اسکن سونوگرافی اضافی نیز باشد. مقدار ویروس (بار ویروسی) و آنتی بادی های HIV (CD4) در خون شما و همچنین سطح دارو در صورت درمان، کنترل می شود.

همچنین باید در اوایل بارداری و سپس در هفته بیست و هشتم بارداری، یک سواب برای عفونت های واژن به شما پیشنهاد شود. اگر سواب عفونت را نشان داد، باید برای کاهش خطر انتقال اچ آی به نوزاد، اقدامات درمانی انجام دهید.

سوالات متداول در مورد آزمایش ایدز در مشهد

آیا آزمایش ایدز رایگان است؟

هزینه نمونه گیری در منزل در مشهد توسط آزمایشگاه ایران رایگان است. با اینحال هر آزمایش هزینه های مختص به خود را دارد که این موارد در مورد آزمایش ایدز در مشهد بسیار پایین هستند.

آزمایش ایدز محرمانه است؟

بله. نتیجه اکثر آزمایشات محرمانه بوده و فقط به خود شخص ارائه می شوند.

ایدز با آزمایش خون مشخص می شود؟

بله همانطور که گفتیم آزمایش می تواند ابتلا به این ویروس را از نمونه های خون، بزاق و ادرار شناسایی نماید.

آیا امکان انتقال ایدز از مادر به جنین وجود دارد؟

بله این امکان هم در جنینی و هم در دوران شیردهی وجود دارد. اما خبر خوب این است که با توجه به پیشرفت های علم پزشکی می تواند امکان ابتلا را بسیار پایین آورد.

چقدر طول می کشد تا نتیجه آزمایش ایدز مشخص شود؟

بسته به نمونه و نوع آزمایش متغیر است اما سریعترین آزمایش به شما در نهایتا 20 دقیقه پاسخ می دهد. با اینحال در نظر داشسته باشید که این آزمایش ها باید پس از حداقل دو هفته بعد از ورود ویروس به بدن انجام گیرند.

آخرین نتایج تشخیص آزمایش ایدز در مشهد و ایران

براساس اعلام وزارت بهداشت، تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر در ایران مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۱۸ هزار و ۶۳۹ نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان HIV را دریافت کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۷۱۱ نفر تحت درمان قرار دارند.

از کل موارد شناسایی شده، ۸۱ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان هستند. همچنین، ۲۸ درصد موارد ثبت شده در شش ماهه اول سال جاری را زنان و ۷۲ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

علت ابتلا به HIV در بین کل موارد شناسایی شده، به ترتیب تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۵۵.۲ درصد)، رابطه جنسی (۲۶.۵ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۶ درصد) بوده است. همچنین، راه انتقال در ۱۶.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

از آن‌جا که ویروس HIV تنها در گلبول‌های سفید قادر به ادامه حیات است؛ بنابراین تنها از طریقی منتقل می‌شود که گلبول سفید منتقل شود که گلبول سفید هم فقط در خون و ترشحات جنسی وجود دارد.

مانند همه بیماری‌های عفونی، یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به HIV، مانع شدن ورود ویروس به بدن فرد است. استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف در تزریق و وسایل محافظتی در روابط جنسی می‌تواند از راه‌های اصلی پیشگیری از انتقال بیماری باشد.

تاکنون داروی موثری که بتواند ویروس را کامل از بین ببرد شناخته نشده است اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند تعداد ویروس درخون را به شدت کم کرده و مانع پدید آمدن علایم مرحله ایدز شوند. در کنار این داروها فرد باید تحت مراقبت قرار گیرد تا عواملی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی‌اش می‌شود نیز از بین برود.

تغییرات در الگوی ابتلای زنان و مردان

از جمله نکات قابل توجه در آمارهای اخیر، تغییر در الگوی ابتلای زنان و مردان است. در گذشته، بیشتر موارد ابتلا به HIV در مردان دیده می‌شد، اما در سال‌های اخیر، درصد ابتلای زنان افزایش یافته است.

این افزایش می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تغییر در الگوهای رفتاری جنسی، افزایش اعتیاد زنان به مواد مخدر و بهبود دسترسی زنان به خدمات تشخیصی و درمانی ایدز باشد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به HIV

مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به HIV، پرهیز از رفتارهای پرخطر است. این رفتارها شامل تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک، داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم و انتقال خون از فرد آلوده به فرد سالم است.

در صورتی که فرد در معرض خطر ابتلا به HIV باشد، می‌تواند با مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وزارت بهداشت، آزمایش HIV را انجام دهد. در صورت مثبت بودن آزمایش، فرد می‌تواند تحت درمان قرار گیرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.