بیماری هپاتیت

بیماری که به ملتهب شدن کبد بدن منجر می شود هپاتیت نام دارد. بیشترین عامل این التهابات ویروس ها هستند. با اینحال مواردی چون سبک زندگی، مصرف الکل و برخی داروها نیز می توانند موجب بروز این بیماری شود. در ادامه به معرفی انواع این بیماری و علائم آنها، نحوه انتقال آنها خواهیم پرداخت. اگر فکر می کنید در معرض این خطرات قرار دارید برای آزمایش تشخیص سریع هپاتیت در مشهد با ما تماس بگیرید.

آمار بیماری هپاتیت در ایران و جهان

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هم اکنون 345 میلیون نفر در جهان به هپاتیت های B و C مبتلا هستند (منبع). همچنین در سال 2019 حدود 1 میلیون نفر به دلایل مربوط به این بیماری ها در سراسر جهان فوت نموده اند. در ایران نیز به گزارش خبر آنلاین به نقل از امیرعلی سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، سالانه 5 تا 10 هزار هموطن را به دلیل این بیماری ها از دست می دهیم.

مهم‌ترین علت مرگ این بیماران هم نارسایی مزمن کبد و از کار افتادن کبد (سیروز کبدی) و سرطان کبد است.

امیرعلی سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

آیا می دانید که فقط فقط 35 رصد مبتلایان به هپاتیت c و 8 درصد مبتلایان به هپاتیت A شناسایی شده اند؟!

شناسایی و آزمایش هپاتیت در مشهد را جدی بگیریم.

چگونه به هپاتیت مبتلا می شویم؟

همانطور که گفتیم هپاتیت و التهاب کبد دلایل زیادی دارد. پزشکان التهاب کبد را با توجه به دلیل بروز به اوناع مختلفی تقسیم نموده اند.

نوع هپاتیتنحوه انتقال ویروس
Aطریق آب و غذا
B مایعات بدن مانند ترشحات واژن یا منی
Cخون، ترشحات واژن یا منی
Dخون آلوده
Eآب و غذا

دلایل غیر ویروسی ابتلا به هپاتیت

اگرچه هپاتیت را بعنوان یک عفونت می شناسیم که بیشتر از طریق ویروس منتقل می شود، اما برخی عادات نیز در ابتلا به آن نقش بسیار مهمی دارند.

الکل دارو و مواد سمی

الکل بطور مستقیم برای کبد مضر است و در دراز مدت میتواند باعث بزرگ شدن، التهاب یا نارسایی کبد شود که به هپاتیت الکلی مشهور است. همچنین استفاده از برخی دارو ها یا قرارگرفتن در معرض برخی سموم نیز می تواند آسیب های مشابهی به کبد شما بزند.

اختلال سیستم ایمنی بدن

گاهی نیز التهابات کبد به دلیل اشکالات سیستم دفاعی بدن اتفاق میفتد. این موارد که در زنان سه برابر مردان اتفاق میفتد، بدن کبد را مضر تشخیص داده و به آن حمله می کند. این اختلال موجب عفونت دائمی کبد می شود و می تواند خفیف یا شدید باشد.

علائم بیماری هپاتیت در مردان و زنان

شخصی که به هپاتیت های B و C مبتلاست تا زمانیکه آسیب به کبد او آغاز نشده است متوجه بیماری نمی شود. به همین دلیل آزمایش هپاتیت در مشهد که منجر به تشخیص، درمان و کنترل زودهنگام بیماری می شود، بسیار مهم است.

علائم مشترک میان بیماری های هپاتیت

تذکر: تشخیص ابتلا به یک بیماری برعهده پزشک و براساس آزمایشات دقیق علمی است. اینترنت پزشک شما نیست.

واکسن هپاتیت

برای هپاتیت نوع A دو دوز واکسن تزریق می شود. همچنین برای نوع B نیز واکسن موجود است. برخی دز های این واکسن ها در نوزادی توصیه و تزریق می شوند. با اینحال متاسفانه هنوز برای انواع C و E واکسنی تولید نشده است.

آزمایش تشخیص هپاتیت در مشهد

همانطور که گفتیم هپانتیت دلایل و عوامل زیادی دارد. با این وجود درک دلیل ابتلای به این بیماری برای درمان یا کنترل بسیار مهم و حیاتیست. عموما مسیری از آزمایشات به پی بردن به دلیل بیماری ختم می شود.

معاینه بالینی

پزشک به بررسی شواهد فیزیکی می پردازد. او ممکن است به دنبال ورم در محدوده کبد باشد و یا زردی چشم و پوست را بررسی نماید. همچنین با لمس شکم امکان التحاب را بررسی می کند. همچنین با بررسی شرح حال و روتین های زندگی بیمار عوامل خطر ساز را شناسایی خواهد کرد.

تست عملکرد کبد با آزمایش خون

این بخش با نمونه گیری خون انجام می شود تا میزان کارامدی کبد مشخص شود. اگر در معاینه فیزیکی مشکلی دیده نشده باشد غیر عادی بودن آزمایش می تواند مشکل را نمایان کند. سطوح بالای آنزیم کبدی ممکن است نشان دهنده استرس، آسیب دیدن یا عدم عملکرد صحیح کبد باشد.

اگر آزمایش‌های عملکرد کبد شما غیرطبیعی باشد، احتمالاً پزشک آزمایش‌های خون دیگری را برای تشخیص منبع مشکل تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها می‌توانند با بررسی وجود ویروس‌های هپاتیت یا آنتی‌بادی‌هایی که بدنتان برای مبارزه با آن‌ها تولید می‌کند، منبع مطمئنی را تعیین کنند که آیا هپاتیت عفونی دارید. پزشکان همچنین ممکن است از آزمایش خون برای بررسی علائم هپاتیت خودایمنی استفاده کنند.

سونوگرافی

سونوگرافی به پزشک اجازه می دهد تا کبد و اندام های مجاور شما را از نزدیک بررسی کند. گاهی اوقات لوزالمعده در تصاویر اولتراسوند نیز ظاهر می شود. این می تواند یک آزمایش مفید برای تعیین علت عملکرد غیر طبیعی کبد شما باشد.

برخی آزمایشات و چکاپ های مکمل آزمایش هپاتیت در آزمایشگاه ایران مشهد

آزمایش گواتر در مشهد

آزمایش پوکی استخوان در مشهد

کمبود ویتامین D

آزمایش کم خونی در مشهد

آزمایش تالاسمی در مشهد

خدمات سریع آزمایشگاهی در مشهد

آزمایش ایدز در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *