گواتر زمانی پیش می آید که غده تیروئید بزرگ شود. این اتفاق می تواند به شکل بزرگ شدن کل غده و یا ایجاد غدد ریزتر در بدن نمایان شود. این بیماری قابل درمان است و آزمایشگاه های مجهز در مشهد آزمایشات گواتر را اجرا کرده و آن را به موقع شناسایی می کنند. با اینحال از آنجا که مانند هر بیماری دیگری درد، دردسر و هزینه دارد بسیار خوب است که در مورد آن بدانیم و بتوانیم از آن پیشگیری نماییم.

چرا گواتر می گیریم؟

گواتر واکنش تطبیقی سلول های تیروئید شما به هر فرآیندی است که تولید هورمون تیروئید را مسدود می کند. در حالی که شایع ترین علت گواتر در سراسر جهان کمبود ید است، بسیاری از شرایط مانند مشکلات تیروئید و بارداری نیز می توانند باعث آن شوند.

علائم و شناسایی گواتر

مختصر در مورد تیزوئید و آزمایشات تیروئید و گواتر در مشهد

غده تیروئید شما یک غده درون ریز کوچک به شکل پروانه است که در گردن شما و زیر سیب آدم قرار دارد. هورمون های تیروکسین (که T4 نیز نامیده می شود) و تری یدوتیرونین (همچنین T3) تولید می کند. این هورمون ها در برخی از عملکردهای بدن نقش دارند.

وظایف تیروئید در بدن:

گواتر ممکن است با مقدار نامنظم هورمون تیروئید در بدن شما (پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید) یا با سطوح طبیعی هورمون تیروئید (یوتیروئید) همراه باشد. این بیماری چندین علت احتمالی دارد و بسته به علت، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد یا نباشد.

گواتر چه افرادی را بیشتر تهدید می کند؟

این بیماری در کمین همه ماست با اینحال امکان ابتلای گواتر در زنان 4 برابر بیشتر از مردان است. همچنین ریسک ابتلا با سن نسبت مستقیم دارد بطوریکه بعد از چهل سالگی بطور قابل ملاحظه ای بیشتر می شود. موارد دیگری چون سابقه خانوادگی بیماری تیروئیدی، چاقی، سندرم متابولیک و مقاومت به انسولین هم امکان ابتلا به گواتر را افزایش می دهند. بهترین راه شناسایی ان انجام آزمایشات مربوط به گواتر در مشهد است.

علائم گواتر

در بسیاری از موارد گواتر بسیار کوچک و بدون درد است بطوریکه حتی ممکن است بیمار را متوجه نکند. البته در مواردی که شخص به غده تیروئید ملتهب مبتلا باشد ممکن است متحمل درد شود. این علائم در اکثر موارد گواتر مشاهده می شوند:

با اینحال علائمی هم وجود دارند که فقط در برخی بیماران مبتلا به گواتر بروز می کنند:

درمان گواتر و آزمایشات شناسایی گواتر در مشهد

همانطور که گفته شد درمان گواتر به میزان شدت آن بستگی دارد بطوریکه در بسیاری موارد نیازی به درمان نیست. در حالت های دیگر ممکن است پزشک تشخصی دهد که بیماری را با دارو یا جراحی درمان کند.

چگونه بدانیم گواتر داریم؟ آزمایشات گواتر در مشهد

آزمایشات تیروئید و گواتر در مشهد بخشی از خدمات آزمایشگاه ایران هستند. شما می توانید به آزمایشگاه مراجعه نموده و یا از نمونه گیری رایگان در منزل در مشهد استفاده نمایید تا بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه نمونه گیری در محیط امن خانه از شما انجام شود.

در بخش هایی از مقاله بالا از مطالب مفید این صفحه استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

بارداری با IUI

تعیین جنسیت

کمبود ویتامین D