انتخاب جنسیت جنین، دختر می خواهید یا پسر؟

(تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با IUI آی یو آی موفق)

Selective IUI

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری که با آزمایش خون یا IUI آی یو آی انجام می گیرد، از آرزوهای دیرینه انسان است. گرچه سلامت کودک خواسته هر پدر و مادر می‌باشد، ولی بر اساس آنچه که انسان را موجودی انتخابگر تعیین کرده است در این عرصه نیز تعیین جنسیت جنین از خواسته‌های وجودی هر فرد است. در شرایط عادی بارداری، شانس فرزند دختر یا پسر ۵۰-۵۰ می باشد. عمدتاً بستگی به مرد دارد که با دو نوع گامت خودش جنسیت جنین را تعیین میکند. با اینحال می‌توان با IUI آی یو آی موفق با دقت 90 درصد جنسیت جنین را پیش از بارداری تعیین نمود.

روش های مختلفی برای مشخص کردن جنسیت جنین وجود دارد که در تصاویر زیر مفصل توضیح داده شده است. ولی آنچه در آزمایشگاه ایران به عنوان یک روش آسان، بی‌خطر، ارزان و قابل تکرار صورت می‌گیرد Selective IUI یا آی یو آی موفق انتخابی برای پسر یا دختر بودن نوزاد است. مفتخریم به عرض برسانیم که در طی سه سال انجام این کار علی رغم درصد تعریف شده و متعارف ۷۵ درصد موفقیت آن در تعیین جنسیت؛ خوشبختانه آمار نتایج دلخواه این آزمایشگاه در IUI آی یو آی موفق به عنوان دومین آزمایشگاه در کشور و اولین آزمایشگاه در شرق کشور  بیش از ۹۰ درصد بوده است.

روشهای مختلف تعیین جنسیت کلا به دو دسته تقسیم می شوند:

١- دسته ای که با تغییر شرایط محیطی بدن مادر، امکان پسر یا دختر دار شدن او را افزایش می دهند.

۲- دسته ای هستند که توسط متخصصین در آزمایشگاهها، مراکز درمان ناباروری و ژنتیک صورت می گیرد. در این دو دسته روش های مختلفی وجود دارد که فهرست وار به آن اشاره می گردد.

انتخاب جنسیت جنین، دختر می خواهید یا پسر؟

روش های انتخاب جنسیت پیش از بارداری

تغذیه در تعیین جنسیت برای افزایش احتمال پسردار شدن:

در کنار استفاده از IUI آی یو آی موفق، برخی نیز رژیم‌های غذایی خاص را برای تعیین جنسیت جنین پیشنهاد می‌کنند. هیچ پژوهشی نحوه عمل رژیم های غذایی بطور دقیق مشخص نکرده است. اما دانشمندان حدس میزنند که ممکن است به علت تغییر متابولیسم تخمک و بخصوص یون‌های سطح خارجی آن بتواند اسپرماتوزوئید X بالا را به خود جلب نماید.

با اینحال همبستگی‌های آماری در برخی پژوهش‌ها مشاهده شده است. بعنوان مثال مادرانی که کالری بیشتری دریافت می‌کنند احتمال پسر دار شدنشان افزایش می‌یاید. تحقیقات دیگری نیز این موارد را برای افزایش شانس پسردار شدن معرفی می‌کند:

برای دختر دار شدن چه بخوریم؟

همانطور که گفتیم این تحقیقات نشانگر علت و معلول‌ها نیستند. تنها همبستگی‌های آماری را نشان می‌دهند. بطور مثال در پژوهش دیگری این مواد غذایی احتمال دختر‌دار شدن را بیشتر می‌‎کنند:

همانطور که می‌بینید هر دو لیست لبنیات را محرک دختردار شدن توصیف می‌کنند. با اینحال مصرف میوه و سبزی در هر دو لیست حضور دارد! با کنکاش بیشتر این مقالات سردرگمی شما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری راه‌های بهتری را انتخاب نمایید.

روش زمان بندی مقاربت برای تعیین جنسیت (تعیین زمان تخمک گذاری):

پزشکان این روش بر اساس خصوصیات تخمک، دو نوع اسپرم X و Y و ساختار ساختمانی هر یک از اسپرم ها تنظیم می کنند. آنها از مواردی مانند شکل، اندازه و وزن هر یک از اسپرم ها استفاده می کنند. همچنین دور یا نزدیک بودن زمان تخمک گذاری برای مقاربت، می تواند ملاک تعیین پسر یا دختر باشد.

این مورد بسیار پیچیده است و نیاز به برنامه ریزی زیر نظر پزشک دارد. باور بفرمایید از مواردی نیست که در اینترنت پیدا شود. پزشک آمریکایی بنام شلتز در دهه 1960 میلادی کتابی در این مورد منتشر نمود. همچنان دقت و موارد موفق این روش بسیار از تعیین جنسیت با آی یو آیIUI کمتر است. این کتاب و متد هنوز هم در برخی محافل مورد توجه قرار می‌گیرد. دستورات آن نیز تاریخ‌های آمیزش و نحوه قرارگرفتن بدن را توضیح می‌دهد.

تحقیقات در این مورد اکنون حقایق بسیاری را در این مورد آشکار نموده است. قطعا نظرات پزشک شما از این راه حل‌های قدیمی تاثیر بهتری خواهند داشت. بخاطر داشته باشید اینترنت پزشک شما نیست. مقالات بسیار کلی هستند. سایت‌ها در حال حاضر نمی‌تواند شما را معینه کند و شرایطتان را نمی‌داند.

اگر بطور خیلی مهمی اصرار دارید که حتما جنسیت جنین را پیش از بارداری انتخاب نمایید، ما این روش را نیز به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

روش شستشوی مهبلی تاثیر Ph واژن برای تعیین جنسیت جنین:

پزشکان در روش انتخاب و تعیین جنسیت با تنظیم PH واژن، بر اساس میزان PH واژن و نقش تعیین کننده آن در حرکت اسپرم های Y دار با X دار قلیائی گردن یا اسیدی کردن محیط واژن برای حرکت نوع اسپرم استفاده می کنند. مثلا در PH های قلیائی اسپرم های مردساز خیلی سریعتر حرکت کرده و به تخمک می رسد و زمینه باروری را فراهم می نماید.

Ph نشانگر میزان قلیایی بودن یا اسیدی بودن است. از نظر شیمیایی Ph خنثی عدد 7 است اما محیط واژن از نظر اسیدی و بازی خنثی نیست. اعداد کمتر اسیدی و اعداد بیشتر قلیایی هستند. پزشکان عموما Ph استاندارد برای واژن سالم را عددی بین 3.8 تا 5 می‌دانند. اسیدیتر بودن واژن نسبت به سایر مخاط بدن شما را از عفونت‌ها محافظت می‌کند. این روش نیز اگرچه علمی‌تر از روش‌های قبلیست، اما از نظر موفق بودن فاصله زیادی با نتایج IUI آی یو آی دارد.

امروزه پزشکان به زنان توصیه می‌کنند تا با استفاده از نشنانگر‌های مخصوص، بطور مداوم Ph واژن را کنترل نمایند. این عمل بعنونا یک کار پیشگیرانه در هنگام تلاش برای بارداری تا زمان وضع حمل اهمیت بیشتری می‌یابد. با اینحال عوامل موثری می‌توانند در ابزار شما خطا ایجاد کنند. بطور مثال برخورد تصادفی ادراد با ابزار و یا نزدیک بودن زمان مقاربت بر روی نتیجه موثر هستند. در این موارد آزمایش را چند ساعت بعد تکرار نمایید. درصورت مشاهده نتایج همراه با خطا در آزمایش دوم به پزشک مراجعه نمایید.

در دوران بارداری باید به میزان Ph بسیار حساس باشید.زیرا Ph واژن در محیط‌های اسیدی تر از حالت عادی می‌تواند نشانگر وجود و تکثیر باکتر‌ی‌هایی باشد که ممکن است منجر به زایمان زودرس شوند. همچنین این کنترل‌ها شما را از عفونت واژن دور می‌کند.

در این مورد یک گروه مصری برای بررسی تاثیر Ph واژن بر تعیین جنسیت جنین، آزماشی را برروی 20 زن ابه انجام رسانده‌است. این زنان در بازه سنی 21 تا 37 سال بوده و از نظر بیماری‌های مخصوص زنان کاملا سالم بوده‌اند. این تحقیق نشان داد که محیط اسیدی تر واژن با افزایش شانس دختردار شدن و میزان قلیایی بودن آن با افزایش شانس پسردار شدن در ارتباط است. با اینحال آزمایش‌های دیگری بروی انسان و حیواناتی مانند خرگوش و گاو نتایج متفاوت و تناقضی را نشان می‌دهند.

در مورد تعیین جنسیت جنین و انتخاب جنسیت پیش از بارداری نیز پزشکان نظرات متفاوتی دارند. آنطور که مشخص است هرچه محیط قلیایی‌‌ترباشد، امکان پسردار شدن افزایش می‌یاید. اما از آنجا که تنها عامل موثر بر تعیین جنسیت و پسر یا دختردار شدن Ph واژن نیست، باید این فاکتور رادر کنار موارد مکمل دیگر قرار داد.

تنها روش مطمئن پسردار شدن یا دختر دار شدن استفاده از متد‌های موفق آزمایشگاهی نظیر آی یو آی IUI است که البته آنها نیز ممکن است خطا داشته باشند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

انتخاب جنسیت جنین به روش PGD

(PGD ( Pre implantation Genetic Diagnosis که در حال حاضر تنها روش ممکن برای زوجینی است که در معرض داشتن فرزند مبتلا به بیماریهای ژنتیکی قرار دارند و در ضمن بدلایل قانونی، مذهبی و … نمی توانند سقط جنین را در صورت ابتلای جنین به یک بیماری ژنتیکی تجربه کنند. البته این روش نسبا به IUI آی یو آی موفق یک تکنیک بسیار سخت و گرانقیمت است. PGD بر اساس کاشت جنین در رحم انجام می گیرد.

PGD قبل از لانه گزینی و در آزمایشگاه اتفاق می‌افتد. لانه گزینی زمانیست که جنین پس از ایجاد به دیواره رحم متصل می‌گردد. پزشکان زمان این اتفاق را عموما بین یکهفته تا 10 روز پس از تشکیل جنین می‌دانند. لانه گزینی بخشی طبیعی از بارداریست. در این مرحله جنین پس از متصل شدن به دیواره رحم، از مادر اکسیژن و مواد مغذی دریافت می‌نماید. درواقع رشد جنین از همین مرحله آغاز می‌گردد. در این مرحله از بارداری برخی علائم مانند درد خفیف، خونریزی یا لکه بینی طبیعی هستند.

در روش PGD بر خلاف IUI آی یو آی جنین‌ها را در آزمایشگاه ایجاد می‌کنند. سپس مواردی که از نظر ژنتیکی مشکل دار هستند را شناسایی و حذف می‌نمایند. این روش هم احتمال بارداری نوزاد بیمار را کاهش می‌دهد و هم امکان انتخاب جنسیت پیش از بارداری و تعیین جنسیت را ایجاد می‌نماید. مراحل انجام PGD بدین شرح هستند:

عموما زوج‌هایی که ممکن است فرزندی با مشکل ژنتیکی داشته باشند، این روش را انتخاب می‌کنند. مزیت دیگر این جنین کاهش خطر سقط جنین در بارداری‌های بعدیست. با اینحال اگر نگران مشکلات ژنتیکی نیستید، این روش برای تعیین جنسیت یا انتخاب جنسیت جنین پیش از بارداری روش گرانیست. همچنین احتمال سقط جنین در آن وجود دارد. به همین دلیل به اندازه IUI آی یو آی موفق و محبوب نیست.

روش‌های آزمایشگاهی موفق نظیر IUI آی یو آی

جداسازی اسپرم های X و Y در این روش با تکنیک های مختلف اسپرم های Y دار (پسر) از اسپرم های X دار (دختر) جدا و در زمان تخمک گذاری داخل رحم تلقیح می‌گردد. این روش تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری احتمال رسیدن به جنس مورد دلخواه را ۷۵٪ تا ۸۰٪ افزایش می دهد.

امروزه روش‌های آزمایشگاهی ماندد آی یو آی IUI تقریبا جداسازی اسپرم های X و Y از یکدیگر با روشها و تکنیک های آزمایشگاهی مختلف را با موفقیت امکان پذیر نموده‌اند. البته حتی در بهترین حالت هم شانس موفقیت بصورت صد در صد نبوده و تنها می توان ۷۵ الی ۸۰٪ اسپرم مورد نظر را جدا کرده و جنسیت خاص مد نظر والدین را محقق نمود.

روش های انتخاب جنسیت پیش از بارداری

Selective IUI

یکی از روشهای جدید برای تعیین جنسیت جنین که روشی ایمن، ارزان و بدون نیاز به جراحی تهاجمی است، روش تلقیح اسپرم جدا شده در آزمایشگاه یا Selective IUI آی یو آی است.

در این تکنیک پس از دادن نمونه اسپرم توسط زوج در آزمایشگاه با روشهای مختلف اسپرمهای X دار و اسپرم های Y دار جدا می‌شوند. در مهمترین این تکنیک‌ها برای جداسازی از روش گرادیان غلظتی و یا از نوع و حرکت اسپرم ها استفاده می‌گردد تا درصد موفق بودن آی یو آی IUI بهینه گردد.

پس از آماده سازی نمونه، پزشک متخصص آن را به رحم خانم تلقیح می‌کند. این تزریق امکان عمل لقاح و تشکیل جنین مورد نظر را تسهیل می‌کند. یک ربع پس از تلقیح نمونه اسپرم فرد می تواند به کارهای عادی خود بپردازد.

بارداری با iui (آی یو آی)

بارداری با iui (آی یو آی)

در این روش اسپرم در زمان تخمک گذاری مستقیما در رحم قرارداده می‌شود تا شانس رسیدنش به تخمک افزایش یابد. به زبان ساده تر روش IUI (آی یو آی) با کاهش مسیر اسپرم احتمال بارداری موفق را افزایش می دهد.
در طول پروسه دکتر می تواند با شناسایی و انجام اقدامات مختلف‌ای شانس را بیشتر کند. زمانیکه چرخه تخمک گذاری آغاز می‌شود پزشک IUI آی یو آی را برنامه ریزی می‌کند. توصیه ها و دستورالعمل های پزشک را در خصوص باید ها و نباید های بارداری با جدیت دنبال نمایید تا شانس موفق بودن IUI کاهش نیابد. 

تفاوت IUI با IVF چیست؟

در IVF تحریک، بازیابی، لقاح و انتقال تخمک انجام می گیرد. اما در بارداری و تعیین جنسیت با IUI (آی یو آی) موفق، پزشکان اسپرم را به رحم تزریق می کنند. بدین شکل زمان رسیدن آن به تخمک کاهش یابد. این روش برای زنان زیر 35 سال عموما 3 با IUI پیش از IVF توصیه می گردد که این عدد می تواند با در نظر گرفتن ملاحظات بسیار و مشورت با پزشک  تا 6 بار هم افزایش یابد.

مراحل iui آی یو آی

۱. آنالیز اسپرم یا مایع منی آقایان به منظور بارداری با IUI یا تعیین جنسیت با موفقیت بالا

برای آغاز فرایند، با بکارگیری سیستم پیشرفته و کامپیوتری آنالیز مایع منی، گزارش کامل و جامعی از اسپرم آقایان بر اساس تکنیک CASA مورد تایید بهداشت جهانی تهیه می‌گردد. در این گزارش وضعیت باروری و ناباروری شخص تعیین مشخص می‌شود. با گزارش آن به پزشک و بر اساس نظر متخصص مسیر درمانی برای ادامه آی یو آی IUI موفقد تدوین و پیگیری می شود.

۲. آی یو آی و آماده سازی اسپرم

آماده سازی اسپرم در این بخش را برای افزایش موفق بودن آی یو آی به دو شیوه مجزای iui معمولی و یا انتخابی انجام می‌دهند. متخصصین نمونه اسپرم را با تکنیک های مدرن و با استفاده از مواد تخصصی خارجی مورد بررسی قرار می‌‎دهند. این کار برای افزایش درصد موفق بودن IUI آی یو آی به یکی از دو روش زیر و یا هر دو روش انجام می‌شود:

آزمایشگاه ایران مشهد با بیش از ۱۸ سال در این عرصه کارنامه موفقی داشته است که از آن جمله نتایج مثبت و شگفت آور دوقلوزایی در دو آزمایش IUI پی در پی است. کلیه این خدمات توسط پزشک آزمایشگاه آماده‌سازی می‌گردد.

۳. آزمایشات تخصصی اسپرم و تعیین جنسیت موفق

در این بخش و برای اولین بار در ایران، آزمایشگاه ایران مشهد آزمایش SDFA یا میزان شکستگی دی ان ای اسپرم آقایان را انجام می‌دهد. شکنندگی dna اسپرم عامل ۱۵ الی ۲۰ درصد از ناباروری آقایان است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را در تصاویر ببینید. علاوه بر آن کارشناسان و متخصصان آژمایشگاه برای کاهش خطا و افزایش موفقیت IUI آی یو آی اختلالات دیگر اسپرم ازنظر بررسی مورفولوژی، میزان فروکتوز کشت میکروبی و … را نیز بررسی می‌نمایند.

IUI (آی یو آی) برای چه کسانی مناسب است؟ چه کسانی IUI موفق داشتند؟

IUI (آی یو آی) برای چه کسانی مناسب است

مبتلایان به ناباروری بدون دلیل:

IUI اغلب به عنوان اولین درمان برای ناباروری غیرقابل توضیح همراه با داروهای تحریک کننده تخمک گذاری انجام می‌شود. ناباروری مرتبط با اندومتریوز برای ناباروری مرتبط با اندومتریوز، استفاده از داروها برای به دست آوردن تخمک با کیفیت خوب همراه با انجام IUI اغلب اولین رویکرد درمانی است.

ناباروری خفیف با عامل مردانه (ناباروری)

تجزیه و تحلیل مایع منی همسرتان که یکی از اولین گام‌ها در ارزیابی پزشکی ناباروری است، ممکن است غلظت اسپرم کمتر از حد متوسط، حرکت ضعیف (تحرک) اسپرم یا ناهنجاری‌هایی در اندازه و شکل اسپرم (مورفولوژی) را نشان دهد. IUI می تواند بر برخی از این مشکلات غلبه کند. در این روش به جداسازی اسپرم های بسیار متحرک و طبیعی از اسپرم های با کیفیت پایین جدا می‌شوند.

ناباروری به دلیل مشکلات دهانه رحم

دهانه رحم شما، در انتهای پایین رحم، دهانه بین واژن و رحم شما را فراهم می کند. مخاط تولید شده توسط دهانه رحم در حوالی زمان تخمک گذاری محیطی ایده آل برای اسپرم برای حرکت از واژن به لوله های فالوپ فراهم می‌کند. اما اگر مخاط دهانه رحم شما بیش از حد غلیظ باشد، ممکن است مانع از حرکت اسپرم شود. خود دهانه رحم نیز ممکن است از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند. جای زخم، مانند آنچه که در اثر بیوپسی یا روش های دیگر ایجاد می شود، می تواند باعث ضخیم شدن دهانه رحم شود. IUI دهانه رحم شما را دور می زند. پزشکان با این روش اسپرم را مستقیماً در رحم شما رسوب دهند. با این روش تعداد اسپرم‌های موجود را برای رسیدن به تخمک در انتظار، افزایش می‌یابد.

ناباروری عامل تخمک گذاری

IUI آی یو آی موفق همچنین ممکن است برای زنانی که ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری، از جمله عدم تخمک گذاری یا کاهش تعداد تخمک دارند، انجام شود. آلرژی به منی. به ندرت، آلرژی به پروتئین های موجود در مایع منی می تواند باعث ناباروری شود. انزال به داخل واژن باعث قرمزی، سوزش و تورم در محل تماس مایع منی با پوست می شود. کاندوم می تواند از شما در برابر علائم محافظت کند، اما از بارداری نیز جلوگیری می کند. درصورت ابتلا به حساسیت شدید IUI می‌تواند موثر باشد. زیرا آزمایشگاه بسیاری از پروتئین های موجود در مایع منی را قبل از قرار دادن اسپرم حذف می‌کند.

آیا IUI روش تعیین جنسیت قبل از بارداری تضمینی و همواره موفق است؟

از خدمات منحصر به فرد این آزمایشگاه ارسال نمونه ها به مطب پزشکان با دستگاه پرتابل و مناسب حرارتی برای انتقال استاندارد نمونه است. برای نمونه گیری نیازی به مراجعه به آزمایشگاه نیز ندارید. شما می توانید از خدمات رایگان نمونه گیری در منزل در مشهد آزمایشگاه ایران استفاده نمایید. این خدمت به شما کمک می کند تا این کار را بدون استرس انجام دهید. که با هماهنگی قبلی با آزمایشگاه صورت خواهد گرفت. این موضوع نقش بسیار مهمی در موفق بودن IUI آی یو آی دارد.

بدیهی است همه چیز در حقیقت در دستان آن یگانه هستی است. اگر او اراده کند، هر چیزی تحقق می پذیرد و تلاش ما در این خصوص نیز در دایره مشیت الهی می باشد.

تعیین جنسیت با آزمایش خون با موفقیت عملی بیش از ۹۰ درصد در آزمایشگاه ایران

مراحل انتخاب جنسیت جنین به روش Selective IUI

زمان مورد نیاز: 14 days.

مراحل انتخاب جنسیت جنین به روش selective IUI

  1. مشخص کردن زمان های تخمک گذاری

    اولین مرحله از تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری به روش Selictive IUI تعیین زمان تخمک گذاری رحم است تا با توجه به آن تاریخ دقیق IUI مشخص شود.

  2. آنالیز، دریافت و بهسازی نمونه اسپرم مردان

    پس از مشخص شدن روز IUI اسپرم مرد مورد بررسی قرار می گیرد. در این قسمت، با بکارگیری سیستم پیشرفته و کامپیوتری آنالیز مایع منی، گزارش کامل و جامعی از اسپرم آقایان بر اساس تکنیک CASA مورد تایید بهداشت جهانی تهیه می گردد که در آن وضعیت باروری و ناباروری شخص تعیین می گردد. که با گزارش آن به پزشک و بر اساس نظر متخصص مسیر درمانی پیگیری می شود. در این مرحله اسپرم مرد برای قرارگیری در رحم پالایش و آماده می شود.

  3. مرحله پایانی

    در این مرحله اسپرم آماده شده مرد در روز و شرایط مناسب وارد رحم مادر می شود.

مراحل انتخاب و تعیین جنسیت با iui

شباهت IUI با IVF

IVF و IUI آی یو آی موفق چند فاکتور مشترک دارند که بیشتر به آمادگی برای درمان و فرآیندهای اولیه لقاح انسان مربوط است.

پزشکان قبل از لقاح یا لقاح، هم IUI و هم IVF ممکن است رژیمی از داروهای باروری برای افزایش میزان موفقیت در لقاح یا در مورد IVF برای کمک به تخمک گذاری و کمک به بازیابی تخمک را تجویز کنند.

همچنین، هر دو درمان می توانند شامل فرآیندهایی برای جداسازی اسپرم با بالاترین کیفیت از نمونه های ارائه شده برای استفاده در لقاح باشند.

برای موفق بودن IVF و IUI آی یو آی، یک تخمک باید در آزمایشگاه را بارور شود. سپس آزمایشگاه تخمک را در پوشش داخلی رحم می‌کارد تا رحم آن را به نوزاد تبدیل کند. این تقریباً نسخه عریان مکانیک درونی مفهوم انسان است.

از طرف دیگر ممکن است هر دو روش IUI آی وی آی و IVF برای موفق بودن نیازمند مصرف دارو پیش از انجام درمان اصلی باشند. داروهای باروری بیشتر برای زنان تجویز می‌گردند. این دارو‌ها بسته به تشخیص پزشک و شرایط یکتا شما ممکن است تاثیرات و کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. بعنونا مثال برخی از آنها باعث ایجاد تعداد تخمک بیشتری در زنان می‌شوند درحالیکه برخی دیگر بر کیفیت تخمک تاثیر گذارند.

تفاوت تعیین جنسیت و بارداری با iui و ivf

تفاوت اصلی بین IUI و IVF این است که در IUI آی یو آی موفق، لقاح را به صورت داخلی انجام می‌دهد. یعنی پزشکان اسپرم را مستقیماً به رحم زن تزریق می‌کنند. بنابراین در صورت موفقیت آمیز بودن لقاح، جنین در آنجا نیز لانه گزینی می‌کند.

روش IVF لقاح را خارج از رحم و در آزمایشگاه انجام می‌دهد. پزشکان و متخصصان اسپرم و تخمک برای لقاح با هم ترکیب می‌کنند. آنها پس از این فرآیند یک یا چند عدد از این تخمک‌هایی که با موفقیت بارور شده‌اند در رحم زن قرار می‌دهند.

در حالت ایده‌آل، تخمک بارور شده را در دیواره رحم می‌کارند. بدین شکل IVF منجر به بارداری و زایمان یک نوزاد یا نوزادان کامل می‌شود.

لقاح مصنوعی یا IUI نسبت به IVF هزینه کمتری دارد و کمتر تهاجمی است. به طور کلی توصیه می شود که زوج ها قبل از اقدام به IVF سه دور IUI را امتحان کنند که با توجه به امکان بالای موفق بودن IUI احتملا نیاز یه IVF پیدا نکنند.

انجمن فناوری های کمک باروری (SART) بیان می‌کند که میزان موفقیت IVF در ایالات متحده برای زنان در تمام سنین حدود 30٪ است، اما اگر زن زیر 35 سال سن داشته باشد، افزایش می‌یابد.

مقایسه درمان ناباروری و بارداری با IUI آی یو آی و IVF

پزشک شما با بررسی علل ناباروری از جمله تخمک گذاری نامنظم، اسپرم غیرطبیعی، مسدود شدن لوله های فالوپ و اندومتریوز شروع می‌کند. آنها همچنین سن شما، شرایط شناخته شده سلامتی، سابقه سلامت شخصی و سابقه سلامت خانواده را در نظر می گیرند تا توصیه هایی را مطابق با نیازهای شما ارائه دهند.

موفقیت IVF با افزایش سن کاهش می‌یابد. دلیل آن هم اینست که در سنین بالاتر کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابند. این تصغیف می‌تواند موجب ناهنجاری ژنتیکی گردد که در نهایت به سقط یا بارداری ناموفق ختم گردد. البته این موضوع برای موفق بودن بارداری با IUI آی یو آی و تعیین جنسیت با IUI آی یو آی نیز موثر است اما اثر بسیار کمتری دارد. همانطور که گفتیم در آی یو آی اسپرم مستقیما وارد رحم می‌گردد. به همین دلیل امکان از بین رفتن و ناکام ماندن آن بسیار پایین می‌آید.

امتیاز مهم دیگر تعیین جنسیت و بارداری با IUI بی اثر کردن مشکلات در لوله‌های فالوپ مادر است. موفقیت آی وی آی به فالوپ‌ها ارتباطی نخواهد داشت. تخمدان بوسیله دو لوله فالوپ به رحم متصل می‌گردد. اسپرم و تخمک از طریق این دو لوله به رحم می‌رسند. به همین دلیل انسداد یا عفونت این لوله‌ها باعث بروز مشکل در بارداری می‌گردد. از آنجایی که در روش‌های انتخاب جنسیت پیش از بارداری و بارداری با آی یو آی اسپرم بطور مستقیم به رحم می‌رسد، اثر مشکلات این لوله‌ها بسیار کم خواهد بود.

مواردی مانند عفونت، بیماری التهابی لگن، جراحی، آسیب‌های ناشی از ضربه و ناهنجاری‌های مادرزادی می‌توانند به لوله‌های فلوپ آسیب برسانند.

چه زمانی بارداری با IUI از IVFبهتر است؟
اگر ناباروری غیرقابل توضیحی دارید (به این معنی که آنها نمی توانند علت را شناسایی کنند) یا همسرتان ناباروری خفیف با عامل مردانه دارد، احتمالاً پزشک شما IUI را پیشنهاد می‌کند.

درمان ناباروری، تعیین جنسیت و بارداری با IUI نسبت به IVF هزینه کمتری دارد. همچنین روشی کمتر تهاجمی است. به همین دلیل است که پزشکان اغلب آن را به عنوان اولین قدم توصیه می‌کنند.

در چه صورت IVF از IUI بهتر عمل می‌کند؟

پس از گذراندن سه یا چهار بار IUI ناموفق پزشک IVF را به شما توصیه می‌کند. در صورت وجود مشکلات زیر نیز ممکن است پزشک مستقیما از همان ابتدا IVF را بجای IUI برای شما تجویز کند:

سوالات متداول در مورد تعیین جنسیت پیش از بارداری با IUI

آیا روش علمی برای انتخاب و تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری تضمینی وجود دارد؟

بله با کمک روش IUI می توان قبل از بارداری جنسیت جنین را انتخاب نمود. نرخ موفقیت این روش در آزمایشگاه ایران مشهد در طول سالیان گذشته بیش از 90 درصد بوده است. روش IUI اسپرم پالایش شده مستقیم در رحم قرارداده میشود تا شانس بارداری بر اساس جنسیت مورد نظر والدین افزایش یابد.

آیا IUI دردناک است؟

اصلا دردناک نیست. برخی زنان پس از IUI دچار گرفتگی عضلات )cramping) می شوند  که این اتفاق به دلیل تحریک رحم پیش می آید. تخمک گذاری نیز می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شکم گردد که با مصرف دارو برای تخمک گذاری بیشتر می شود.

بارداری به روش IUI برای تعیین جنسیت پیش از بارداری چقدر طول می‌کشد؟

بطور خلاصه می توان گفت دو هفته طول می کشد تا نتیجه عملکرد IUI مشخص شود اما خود پروسه بستگی به زمان های قاعدگی زنان دارد.

آیا با آی یو آی IUI پسردار یا دختردار میشم؟

بله، آی یو آی IUI یک روش بسیار مطمئن برای انتخاب جنسیت جنین پیش از بارداریست. روش آی یو آی IUI اسپرم را با توجه به جنسیت مورد نظر شما انتخاب نموده و بصورت آزمایشگاهی در رحم شما قرار میدهد و شما می‌توانید براساس انتخاب خود پسردار یا دختردار شوید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *