منوپاز یا یائسگی به پایان چرخه قاعدگی بدن زنان گفته می شود. زمانی که یکسال کامل را بدون قاعدگی سپری کنید متوجه می شوید که این اتفاق در بدن شما بطور کامل افتاده است. یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگیست که در میانه عمر زنان اتفاق میفتد. با اینحال نحوه برخورد با آن نقش مهمی در کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

همانطور که گفتیم یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است. با ابینحال عالئم فیزیکی مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی ممکن است خواب شما را مختل کنند، انرژی شما را کاهش دهند یا بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که چگونه با آن برخورد می کنید.

علائم یائسگی

این رخداد در بدن زنان سه مرحله دارد. به زبان ساده می توان آنها را اینگونه نام برد:

اولین علامت

درواقع اولین عالئم چهار تا هشت سال قبل از توقف قاعدگی اتفاق می افتند. سن این عالئم میتواند از سی و چند سالگی تا چهل و چند سالگی متغیر باشد. در این مرحله سطح استروژن و پروژستون بدن شما بطور طبیعی کاهش می یابد. دقیقا برعکس نوجوانی و بلوغ، تخمدان های شما خورمون های کمتری تولید می کنند.

سن یائسگی

میانگین جهانی توقف قاعدگی 51 سال است. با اینحال برخی از زنان در چهل سالگی و برخی در شصت سالگی وارد این مرحله می شوند. متاسفانه هیچ راهی برای تخمین اینکه شما چه زمانی وارد این مرجله می شوید وجود ندارد. اما خبر خوب اینکه ژنتیک در این مورد بسیار بسیار مهم است. شما می توانید زمان توقف قاعدگی خود را با توجه به سن یائسگی اقوام نسبی خود تخمین بزنید.

فراموش نکنید که این تغییرات کامال عادی هستند. بنابراین با خودتان مهربان باشید و به مراقبت بپردازید.

یائسگی

عوامل موثر در سن توقف قاعدگی

همانطور که گفتیم ژنتیک نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. اما برخی بیماری ها یا عوامل پزشکی نیز بسیار در این مورد تاثیرگذار هستند. بعنوان مثال به محض برداشتن تخمدان ها عالئم در شما دیده می شوند و قاعدگی متوقف خواهد شد. برخی بیماری های مربوط به خود ایمنی و یا پرتو درمانی ها نیز می توانند این مراحل را زودتر در بدن ایجاد نمایند.

علائم یائسگی در سنین مختلف

علائم در چهل تا چهل و پنج سالگی: فقط 10 درصد از زنان در این سن دچار توقف قاعدگ ی می شوند. بااینحال اگر این علائم را در این سنین دارید حتما با پزشک زنان مشورت نمایید:

شروع عالئم در چهل و پنج تا پنجاه سالگی: در این سن عالئم می توانند خفیف و کوتاه و یا طولانی و دردناک باشند. این عالئم ممکن است برای شما پیش بیایند:

شروع علائم در پنجاه تا پنجاه و پنج سالگی :اکثر خانم ها آخرین قاعدگی خود را در این سن سپری می کنند. در این بازه سنی نوسانات خلقی و بی خوابی تشدید می شوند. این عالئم نیز ممکن است در شما دیده شوند:

عالئم بعد از پنجاه و پنج سالگی :در این سن اکثر زنان وارد دوران پس از یائسگی می شوند. بدن شما در این سنین با سطح پایین استروژن و پروژستون سازگار می شود. بسیاری از زنان در این سن احساس بهره وری و هوشیاری بیشتری می کنند. این عالئم نیز ممکن است در شما دیده شوند:

مراقبت های پزشکی دوران یائسگی

نحوه تجربه هر مرحله از یائسگی منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است گرگرفتگی نداشته باشید، اما بی خوابی باعث می شود احساس خستگی و تحریک پذیری کنید. یا شاید اولین عالمت تغییر خشکی واژن باشد.
عالئم یائسگی را اغلب می توان با حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه کنترل کرد. اما اگر عالئم شما به اندازه ای شدید است که بر فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد یا شما را از انجام کارهایی که دوست دارید باز دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال مشاوره و مراقبت از عالئم یائسگی باشید.
پزشکان متخصص زنان و زایمان و پرستاران و ماماهای دارای گواهی، همراه با پرستاران مجرب و سایر کارشناسان سلامت زنان، می توانند به نگرانی ها و عالئم شما گوش دهند و برای ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی با شما همکاری کنند. گزینه های مراقبتی ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و مکمل ها یا داروها باشد.
صحبت در مورد برخی از عالئم یائسگی ممکن است سخت تر از سایرین باشد – اما منتظر نمانید. متخصصان سالمت زنان همه چیز را شنیدهاند و تخصص الزم برای کمک به مدیریت علائم یائسگی را دارند. هرچه زودتر بفهمند چه چیزی شما را آزار می دهد، زودتر می توانند به شما کمک کنند تا راه درستی برای مدیریت علائم خود پیدا کنید.

یائسگی

سوالات متداول

آیا یائسگی باعث چاقی می شود؟

برخی افراد متوجه می شوند که حتی بدون تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی خود، در دوران
یائسگی شروع به افزایش وزن می کنند. این به این دلیل است که کاهش سطح استروژن
همچنین توانایی شما برای حفظ توده عضالنی را کاهش می دهد که می تواند متابولیسم شما را
کاهش دهد. این بدان معنی است که در طول یائسگی و بعد از آن، برای حفظ وزن فعلی خود به
کالری زیادی نیاز نخواهید داشت.

یائسگی خطرناک است؟

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است. با اینحال سعی کنید با مشاهده علائم با پزشک
متخصص زنان در مورد سبک زندگی و زودرس بودن یا نبودن آن مشورت نمایید. علائم فیزیکی
مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی ممکن است خواب شما را مختل کنند، انرژی شما را کاهش دهند
یا بر سالمت عاطفی تأثیر بگذارند. به همین دلیل بسیار مهم است که چگونه با آن برخورد می
کنید. بهتر است در مورد تغییرات قاعدگی خود پس از سی سالگی با پزشک مشورت نمایید.
فراموش نکنید که این تغییرات کامال عادی هستند. بنابراین با خودتان مهربان باشید و به مراقبت
بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *