در دو سال گذشته با اوج گیری کرونا سازمان بهداشت جهانی همواره در صدر اخبار بوده است و مردم جهان اخبار موثق در مورد درمان، سویه های جدید، واکسن و … را از این سازمان پیگیری می کنند. البته پیش از کرونا نیز نام این سازمان از این گزارشات و هشدار هایی که در مورد مسائل مختلف مربوط به سلامتی انسان ها منتشر می ساخت، می شنیدیم. اما در مورد این سازمان و افدافش چه می دانیم؟

پس از جنگ جهانی دوم الزام به ایجاد نهاد های بین المللی در دنیای مدرن بشدت احساس می شد و آنچه از مسائل سیاسی و امنیتی بسیار مهمتر بنظر می رسید، سلامت زندگی انسان ها بخصوص در شرایط ویرانی های پس از جنگ خانمانسوز جهانی بود. بنابراین سازمان بهداشت جهانی در سال 1948 برای هماهنگی امور بهداشتی در سیستم سازمان ملل متحد ایجاد شد. اولویت های اولیه آن مالاریا، سل، بیماری های مقاربتی و سایر بیماری های واگیر، به علاوه سلامت زنان و کودکان، تغذیه و بهداشت بود. این سازمان از ابتدا، با کشورهای عضو برای شناسایی و رسیدگی به مسائل بهداشت عمومی، حمایت از تحقیقات بهداشتی، دسته بندی بیماری ها و صدور دستورالعمل‌ها کار کرد.

علاوه بر دولت‌ها، سازمان جهانی بهداشت با سایر آژانس‌های سازمان ملل، اهداکنندگان، سازمان‌های غیردولتی (NGO) و بخش خصوصی نیز وارد همکاری شد. از آنجا که رسیدگی به سلامت انسان ها بالاتر از امور سیاسی و نظامیست برای این سازمان هیچگونه حق یا وظیفه ای برای نظارت بر اقدامات دولت ها در نظر گرفته نشده و فقط از آنها می خواهد موارد ابتلا به برخی بیماری های خاص را گزارش نمایند.

در مورد سازمان بهداشت جهانی چه می دانیم؟

آیا تمام کشور ها عضو سازمان بهداشت جهانی هستند؟

از میان کشور های عضو سازمان ملل تنها لیختنشتاین در این سازمان عضویت ندارد.

WHO کجا واقع شده است؟

این سازمان در وین اتریش واقع است با اینحال در کنار نمایندگی در کشور های عضو دارای 6 نمایندگی منظقه ای نیز در کنگو، آمریکا، مصر، دانمارک، هند و فیلیپین می باشد.

درحال حاضر (2022)و دبیرکل این سازمان کیست؟

در حال حاضر یک سیاست مدار اتیوپیایی به نام تدروس ادهانوب سردمدار این سازمان است. او سابقا وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه کشورش نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *