قطعا مادران مبتلا به پاپیلوما ویروس HPV نگران انتقال آن به نوزاد در دوران بارداری هستند. اجازه دهید خیال شما را در همین ابتدا راحت کنیم:

در بیشتر موارد این ویروس بر جنین در حال رشد تأثیر نمی گذارد. اما بسیار مهم است تا پزشک زنان و زایمان در مورد پاپیلوما ویروس HPV شما بداند. با اینحال وجود زگیل تناسلی ممکن است به نوزاد منتقل شود. در اینصورت نوزاد دچار پاپیلوماتوز تنفسی می‌گردد. (منبع)

آیا قبل از بارداری نمی‌دانید HPV دارید یا نه؟

بهتر است قبل از بارداری حتما تست دهید. HPV و پاپیلوما ویروس انتقال بسیار بالایی دارد. راه‌های انتقال زیادی نیز برای این ویروس وجود دارد. بنابراین بهتر است حتما در این خصوص با پزشک مشورت نمایید. پزشکان عموما آزمایش پاپ را توصیه می‌کنند.

پس از این آزمایش، هر‌گونه ناهنجاری به پزشک هشدار می‌دهد تا HPV را بیشتر بررسی کند. عموما پس از بارداری در اولین ویزیت قبل از زایمان برای زنانی که در غربالگری به روز نیستند، آزمایش پاپ انجام می‌شود. اگر ناهنجاری‌ها را نشان دهد، پزشک آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند.

آزمایشات اضافی می‌تواند شامل آزمایش HPV باشد. HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط است. همچنین ممکن است پزشک تصمیم به انجام کولپوسکوپی بگیرد. در این روش از یک دستگاه روشن برای بررسی دقیق دهانه رحم از نظر تغییرات غیرطبیعی بافت استفاده می‌شود.

قبل از بارداری حتما از شرایط hpv خود مطمئن شوید.

بارداری با پاپیلوما ویروس HPV

زنان با سابقه HPV باید حتما این مسئله را بسرعت به پزشک بگویند. آنها باید سابقه زگیل تناسلی، تغییرات بافتی در دهانه رحم (مانند تست پاپ غیرطبیعی)، سابقه درمان جراحی برای پاپ غیرطبیعی یا مشکلات را به او اطلاع دهند. پزشک آنها می خواهد آنها را از نزدیک تحت نظر داشته باشد، زیرا تغییرات سلولی سریعتر می‌تواند در طول بارداری رخ دهد.

تا کنون هیچ رابطه معناداری میان HPV پاپیلوما ویروس و مسائلی مانند زایمان زودرس، سقط و سایر مشکلات بارداری و زایمان ثابت نشده‌است. همچنین خطر انتقال ویروس به نوزاد بسیار کم در نظر گرفته می‌شود.

اگر آزمایش یک زن باردار برای انواع پرخطر HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم مثبت باشد، پزشک آنها را در طول بارداری تحت نظر خواهد داشت. او تغییرات بافت دهانه رحم را تحت نظر می‌گیرد. آنها همچنین باید به پزشک خود اطلاع دهند که آیا درمان جراحی دهانه رحم خود را انجام داده اند یا خیر.

در برخی از زنان باردار مبتلا به HPV، تغییرات بافتی ممکن است در طول بارداری افزایش یابد. در صورت امکان، پزشکان درمان را به تعویق می اندازند، زیرا ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.

بارداری مبتلایان به زگیل آلت تناسلی

اگر زن باردار زگیل تناسلی داشته باشد، پزشک بررسی می کند که آیا زگیل ها بزرگتر می شوند یا خیر. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث تکثیر یا بزرگ شدن زگیل شود. گاهی اوقات زگیل‌ها خونریزی می‌کنند.

بسته به وسعت زگیل، پزشک ممکن است درمان را به بعد از زایمان موکول کند. اما اگر زگیل ها آنقدر بزرگ شوند که ممکن است باعث انسداد واژن شوند، شاید لازم باشد قبل از زایمان برداشته شوند. زگیل تناسلی را می توان با جراحی، با درمان شیمیایی یا با جریان الکتریکی برداشت.

تاثیر HPV پاپیلوما ویروس و زگیل تناسلی مادر بر نوزاد

همانطور که گفتیم، خطر انتقال پاپیلوما ویروس HPV از مادر به نوزاد بسیار کم است. حتی اگر هم انتقال اتفاق بیفتد بدن نوزاد بسرعت آن را برطرف می‌کند. حتی اگر مادر یک نوع ویروس HPV داشته باشد که باعث سرطان دهانه رحم شده است، نوزاد می تواند با خیال راحت به دنیا بیاید.

زایمان با زگیل تناسلی و پاپیلوماتوز تنفسی نوزاد

در موارد بسیار نادر، نوزاد مادر مبتلا به زگیل تناسلی در گلو دچار زگیل می شود. این عارضه جدی پاپیلوماتوز تنفسی نامیده می‌شود. معمولا جلو رشد زگیل‌ها با لیزر گرفته می‌شود.

پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) یک اختلال نادر

بیشتر بخوانید: پاپیلوما ویروس دهانی در سگ‌ها

پاپیلوماتوز تنفسی چیست

پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) یک اختلال نادر است که با ایجاد توده‌های کوچک زگیل مانند در دستگاه تنفسی مشخص می‌شود. پاپیلوم‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از دستگاه تنفسی ایجاد شوند. اما اغلب حنجره و تارهای صوتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند (پاپیلوماتوز حنجره).

در موارد کمتر، این اختلال ناحیه داخل دهان (حفره دهان)، نای و برونش ها را تحت تاثیر قرار می دهد. فقط در موارد نادری این توده ها گسترش می یابند تا بر ریه ها تأثیر بگذارند. پاپیلوم‌ها غیرسرطانی (خوش‌خیم) هستند، اما در موارد بسیار نادر می‌توانند دچار دگرگونی سرطانی (بدخیم) شوند. پ

اپیلوم ها اگرچه خوش خیم هستند، اما می توانند باعث انسداد شدید راه هوایی و عوارض تنفسی شوند. در RRP، پاپیلوم ها پس از برداشتن تمایل به رشد مجدد دارند. RRP می تواند کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد و به دلیل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، اگرچه قرار گرفتن در معرض ویروس به تنهایی ممکن است برای ایجاد بیماری کافی نباشد.

بیشتر موارد در اوایل کودکی خود را نشان می دهد. پاپیلوم‌ها درصورت رشد کنند راه هوایی را مسدود کرده و تنفس را مختل کنند. این بیماری معمولاً پیشرونده است. در صورت عدم درمان علائم بدتر می شود. اما گاهی به طور غیر قابل پیش‌بینی کاهش می‌یابد. پاپیلوم‌ها روی تارهای صوتی، نای و برونش‌ها رشد می‌کنند.