پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV به گروهی از بیش از 200 ویروس مرتبط می‌گویند. برخی از آنها از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شوند. انواع HPV مقاربتی به دو گروه کم خطر و پرخطر تقسیم می شوند. برخی از انواع پاپیلوما ویروس انسانی HPV باعث ایجاد سرطان می‌شوند.

پاپیلوما ویروس انسانی HPV و سرطان‌

عفونت‌های طولانی‌ مدت با HPV‌های پرخطر می‌توانند در قسمت‌هایی از بدن که سلول‌ها را آلوده شده‌اند، سرطان ایجاد کنند. این ارگان‌ها در خطر سرطان هستند:

HPV سلول‌های سنگفرشی را که سطوح داخلی این اندام ها را پوشانده اند، آلوده می‌کند. به همین دلیل، بیشتر سرطان‌های مرتبط با پاپیلوما ویروسی انسانی نوعی سرطان به نام کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. برخی از سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت HPV سلول های غدد در دهانه رحم هستند و آدنوکارسینوم نامیده می‌شوند.

پاپیلوما ویروس چگونه باعث سرطان می‌شود؟

هنگامی که HPV پرخطر سلولی را آلوده می‌کند، سلول آلوده به شکلی کنترل نشده تکثیر شود. آنها معمولاً توسط سیستم ایمنی شناسایی و کنترل می شوند. با این حال، گاهی اوقات باقی می‌مانند و به رشد می‌کنند. در نهایت ناحیه‌ای از سلول‌های پیش سرطانی را تشکیل می‌دهند که در صورت عدم درمان، می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. تحقیقات نشان داده است که 10 تا 20 سال یا حتی بیشتر طول می کشد تا سلول های دهانه رحم آلوده به پاپیلوما ویروس HPV به تومور سرطانی تبدیل شوند.

تکثیر سلول های آلوده به hpv باعث سرطان می‌شود.

چه سرطان‌هایی با پاپیلوما ویروس انسانی HPV ایجاد می‌شوند؟

سرطان دهانه رحم

تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم توسط پاپیلوما ویروس HPV ایجاد می شوند. غربالگری معمول می‌تواند از اکثر سرطان‌های دهانه رحم با اجازه دادن به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای یافتن و حذف سلول‌های پیش سرطانی قبل از تبدیل شدن به سرطان جلوگیری کند. در نتیجه، میزان بروز سرطان دهانه رحم در ایالات متحده در حال کاهش است. درباره روندها و آمار سرطان دهانه رحم بیشتر بدانید.


پاپیلوما ویروس و سرطان‌های اوروفارنکس

بیشتر این سرطان‌ها که در گلو (معمولاً لوزه‌ها یا پشت زبان) ایجاد می‌شوند، توسط HPV ایجاد می‌شوند (70 درصد موارد در ایالات متحده). تعداد موارد جدید هر سال در حال افزایش است و سرطان های دهان و حلق در حال حاضر شایع ترین سرطان مرتبط با HPV در ایالات متحده است. درباره روند تشخیص و میزان بقای حفره دهان و سرطان حلق بیشتر بدانید.


سرطان مقعد

بیش از 90 درصد سرطان های مقعد توسط HPV ایجاد می شود. تعداد موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان مقعد هر سال در حال افزایش است. سرطان مقعد در زنان تقریبا دو برابر مردان است. .

این تصویر سلول‌های سرطانی در خون را نشان می‌دهد.


سرطان آلت تناسلی

بیشتر سرطان های آلت تناسلی (بیش از 60٪) توسط HPV ایجاد می شود.


سرطان واژن

بیشتر سرطان های واژن (75%) توسط HPV ایجاد می شوند.


سرطان ولو (فرج)

بیشتر سرطان های فرج (70%) توسط HPV ایجاد می‌شوند.

پاپیلوما ویروس HPVهای پرخطر باعث حدود 5 درصد از سرطان‌ها در سراسر جهان هستند. سالانه حدود 570000 زن و 60000 مرد به سرطان مرتبط با HPV مبتلا می‌شوند. سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان‌ها و یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط است. عموما آزمایش های غربالگری و درمان تغییرات اولیه سلول های دهانه رحم به آسانی در این کشور‌ها در دسترس نیست.

روش‌های پیشگیری از سرطانی شدن سلول‌های آلوده به HPV

درمان سلول‌های آلوده برای جلوگیری از سرطان

همانطور که می‌دانید خود عفونت پاپیلوما ویروس انسانی HPV قابل درمان نیست. بااینحال خوشبختانه درمان‌هایی برای تغییرات سلولی پیش سرطانی ناشی از عفونت HPV پرخطر وجود دارد.

تغییرات سلول‌های پیش سرطانی دهانه رحم: اکثر زنانی که دارای تغییرات سلولی پیش سرطانی دهانه رحم هستند، با روش برداشت الکتروسرجری حلقه ای (LEEP)، که روشی برای برداشتن بافت غیر طبیعی است، درمان می شوند.

ضایعات پیش سرطانی واژن، فرج، آلت تناسلی و مقعد و زگیل تناسلی: روش های درمان شامل داروهای موضعی، برش جراحی، کرایوسرجری و لیزر درمانی است. با این روش‌ها سلول‌های تحت تاثیر پاپیلوما ویروس قبل از ایجاد سرطان نابود می‌شوند.

جلوگیری از سرطانی شدن hpv

عوامل متعددی احتمال ماندگاری طولانی‌مدت عفونت و ایجاد سلول‌های پیش سرطانی دهانه رحم را افزایش می‌دهند. بعنوان مثال زنانی که سلول‌های دهانه رحم آنها به پاپیلوما ویروس پرخطر آلوده شده است، باید این موارد را در نظر داشته باشند:

اگر یکی از انواع بسیار تهاجمی HPV مانند 16 یا 18 را دارید، مطمئن شوید که آزمایشات تشخیصی با کولپوسکوپی انجام می شود.

چه سرطان‌هایی با پاپیلوما ویروس انسانی HPV ایجاد می‌شوند؟

سرطان‌های واژن، آلت تناسلی، دهانه رحم، اوروفارنکس و مقعد

می‌توان جلوی سرطانی شدن پاپیلوما ویروس را گرفت؟

همانطور که می‌دانید خود عفونت پاپیلوما ویروس انسانی HPV قابل درمان نیست. بااینحال خوشبختانه درمان‌هایی برای تغییرات سلولی پیش سرطانی ناشی از عفونت HPV پرخطر وجود دارد.