شاید شما هم شنیده باشید که روبوسی با یکنفر مثل روبوسی با تمام افرادیست که شخص تا کنون آنها را بوسیده است. البته این رسم‌ها پس از کرونا بسیار کم و فراموش شدند. با اینحال این موضوع در میان حیوانات خانگی و بخصوص سگ‌ها بسیار صادق است. اجازه دهید محتوای برگه را برای شما خلاصه کنیم: پاپیلوما ویروس دهانی در سگ‌ها نیز وجود دارد. منتقل می‌شود و در اکثر موارد بخودی خود از بین می‌رود.

پاپیلوم های دهانی سگ به عنوان زگیل دهان نیز شناخته می شوند. اثرات آن تومورهای کوچک و خوش خیم دهان هستند که توسط ویروس پاپیلوما ایجاد می شوند. آنها روی لب ها، لثه ها، دهان یافت می شوند و به ندرت می توانند روی سایر غشاهای مخاطی نیز قرار گیرند.

پاپیلوم ویروس دهانی سگ معمولاً سگ‌های جوان زیر 2 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهند. سگ‌های جوان بیشتر مستعد ابتلا به ویروس پاپیلوما هستند. زیرا سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است. همانطور که سیستم ایمنی بدن آنها بالغ می‌شود، آنتی بادی علیه ویروس تولید می‌کنند و زگیل ها در نهایت ناپدید می شوند. سگ های مبتلا می‌توانند ویروس را از طریق تماس مستقیم به سگ های دیگر منتقل کنند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آنها به یکدیگر سلام می‌کنند، اسباب‌بازی‌های مشترک را به اشتراک می‌گذارند، یا از همان غذا یا کاسه آب می‌خورند/می‌نوشند.

این نوع از پاپیلوما ویروس از سگ به گربه و انسان منتقل نمی‌شود.

علائم پاپیلوما ویروس دهانی سگ

پاپیلوم ها معمولا روی لب ها، زبان، گلو یا لثه ها ایجاد می‌شوند. آنها گرد هستند و سطحی نامنظم دارند که یادآور گل کلم یا شقایق دریایی است و معمولاً به صورت خوشه ای رشد می‌کنند. بیشتر سگ‌ها بدون علامت هستند مگر اینکه پاپیلوم‌ها عفونی شوند. پاپیلوم‌های عفونی دهان می‌توانند باعث درد، تورم و بوی بد دهان شوند.

تشخیص پاپیلوما ویروس در سگ

بهتر است سگ خود را در صورت مشاهده توده یا برآمدگی نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک شما معمولاً می تواند پاپیلوم دهان سگ را از روی ظاهر مشخص تشخیص دهد. از آنجایی که پاپیلوم های دهان گاهی اوقات می توانند بدخیم (سرطانی) شوند و سایر سرطان ها در دهان رشد می کنند، دامپزشک شما ممکن است بسته به سن حیوان خانگی شما بیوپسی از ضایعه را برای تعیین تشخیص انجام دهد. به همین ترتیب، دامپزشک دهان سگ شما را معاینه می کند تا تشخیص دهد که آیا پاپیلوم ها عفونی هستند و به آنتی بیوتیک نیاز دارند یا خیر.

درمان

درمان پاپیلوما دهانی سگ

از آنجایی که پاپیلوم های دهان سگ معمولاً بدون علامت هستند، درمان اغلب اندیکاسیون نمیشود مگر اینکه عفونی یا علامت دار شوند. پاپیلوم‌های عفونی می توانند دردناک باشند و نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک دارند. گاهی اوقات، آنقدر رشد می کنند که غذا خوردن را دچار مشکل می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پاپیلوم‌ها را می توان با جراحی برداشت. البته کرایوتراپی (انجماد) هم می‌تواند روش درمانی خوبی باشد. درمان دیگر شامل خرد کردن ضایعات برای تحریک سیستم ایمنی میزبان برای حمله به آنها است. برخی از روش‌های مقابله با پاپیلوما ویروس انسانی پرهزینه برای سگ‌هاهستند. همچنین برخی از آنها نتایج متفاوتی را در مورد سگ‌ها به همراه داشته است.

پاپیلوم‌های دهان معمولا خود به خود برطرف می‌شوند. زیرا با رشد سگ سیستم دفاعی بدن کامل می‌شود و ویروس را دفع می‌کند. اگر متوجه هر گونه رشد عجیب و غریب در دهان یا لب های سگ خود شدید، سگ خود را نزد دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید که پاپیلوم دهان سگ سگ است و چیز جدی تری نیست.

منبع