همه ما نتایج پوکی استخوان یا استئوپروز را در سالمندان دیده ایم. براساس برخی آمار ها از هر 10 ایرانی چهار نفرمان مبتلا به این بیماری هستیم و شیوع آن در سنین بالای 50 سال بسیار بسیار شایع تر و مشکل ساز تر است. اگر نگران استخوان های خود هستید هم اکنون برای آزمایش تشخیص پوکی استخوان در مشهد با واحد نمونه گیری رایگان در منزل آزمایشگاه ایران تماس بگیرید. اما اگر هنوز جوانتر از این هستید که نگران پوکی استخوان باشید، به خواندن ادامه دهید تا به شما بگوییم چگونه از این بیماری در امان بمانید.

منظور از پوکی استخوان یا استئوپروز چیست؟

منظور از پوکی استخوان یا استئوپروز مشکلیست که موجب می شود استخوان ها بسیار ساده بشکنند. از انجایی که تا زمان حادث شدن شکستگی ابتلا به آن را متوجه نمی شویم، پزشکان به آن بیماری خاموش نیز می گویند.

مشکل دقیقا کجاست؟ چرا به آزمایش تشخیص پوکی استخوان نیاز داریم؟

همانطور که میدانید بدن ما بطور مداوم خود را نو می کند و استخوان ها هم از این موضوع مستثنی نیستند. به همین منظور بدن بطور مداوم استخوان قدیمی را می شکند و آن را با سلول های جدید استخوانی مرمت می کند. متاسفانه این اتفاق بعد از 30 سالگی بسیار کند می شود. در واقع بافت استخوان در نهایت مانند لانه زنبور است. اگر فاصله بین لانه ها از حدی بیشتر شود آنها شکننده می شوند. از طرف دیگر پوسته آن هم نازک تر می شود که ما این موارد را با نام پوکی استخوان یا استئوپروز می شناسیم.

استئوپروز آزمایش تشخیص پوکی استخوان در مشهد

عوامل و دلائل ابتلا به پوکی استخوان

اگر چه این مشکل همه ما را تهدید می کند اما ابتلا به آن با افزایش سن – بخصوص در زنان- رابطه مستقیم دارد. بطور مثال متاسفانه 80 درصد زنان بالای 75 سال ایرانی به پوکی استخوان مبتلا هستند. می توانید ادامه این آمار را در گزارش خبر آنلاین از نشست شبکه ملی تحقیقات پوکی استخوان کشور بخوانید.

چه افرادی بیشتر در معرض پوکی استخوان یا استئوپروز هستند:

همانطور که گفتیم متاسفانه همه ما با افزایش سن دچار پوکی استخوان می شویم. خطر پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می شود. در زمان یائسگی، زنان ممکن است برای چندین سال به سرعت استخوان خود را از دست بدهند. پس از آن، ضرر کاهش می یابد اما ادامه می یابد. مردان کندتر از زنان توده های استخوانی خود را از دست می دهند. با اینحال در سن 65 یا 70 سالگی، مردان و زنان با سرعت یکسان استخوان های خود را از دست می دهند. به همین دلیل بهتر است پیش از آنکه شنیدن صدای شکستن استخوان هایمان را بشنویم، بیماری را با انجام آزمایش پوکی استخوانن در مشهد تشخیص دهیم و جلوی پیشرفت آنرا بگیریم.

آزمایش تشخیص پوکی استخوان در مشهد

اگرچه آزمایش تراکم استخوان در آزمایشگاه ایران مشهد مقدور نمیباشد، برای اینکه بدانید چقدر امکان ابتلا به این بیماری را دارید منتظر شکستگی نمانید. هم اکنون بل اندازه گیری کلسیم، ویتامین D وسایر عوامل مربوط به سلامت استخوان در آزمایشگاه ایران مشهد از وضعیت سلامت خود مطلع شوید.

بیشتر بخوانید:

بارداری با IUI

تعیین جنسیت

از این مقاله بعنوان منبع برخی از اطلاعات این برگه استفاده نموده ایم.