پدر و مادر شدن برای همه شیرین است. در نهایت همین حس است که انسان را در پیچ و تاب هزاره های سختگیر تاریخ زنده نگهداشته است. داشتن فرزند سالم و صالح همیشه دعای خیر مورد علاقه است. ما نیز در آزمایشگاه ایران مشهد مفتخریم تا به امید داشتن ایرانی زیبا و برای حفظ سلامت نسل های آینده آزمایشات غربالگری سه ماهه اول و دوم جنین و دوران بارداری را با پیشرفته ترین تجهیزات به انجام برسانیم.

مراحل و زمان های آزمایشات غربالگری

کنترل سلامت جنین از پیش از بارداری آغاز می شود. حتی می توان پا را فراتر نهاد و با بارداری با IUI تعیین جنسیت را پیش از بارداری به انجام رساند. آزمایشات غربالگری سلامت جنین به منظور دستیابی به یک فرزندسالم انجام می شود.این آزمایشات در2 بازه زمانی قبل از بارداری و بعد از بارداری قرارمیگیرد.

غربالگری قبل از بارداری

این آزمایشات توسط پزشک متخصص در زمینه ژنتیک، با توجه به سابقه فامیلی زوجین تجویز می شود. هدف این آزمایشات که عموما قبل از ازدواج و یا بارداری انجام می گیرند، پیشگیری از تولد یک جنین معلول است.

این آزمایشات بسیار مهم هستند و شما را در مورد ریسک هایی که جنینتان را تهدید خواهند کرد، آگاه می کنند. بخاطر داشته باشید گاهی نوزادان دچار بیماری های ژنتیکی می شوند که در پدر یا مادر وجود نداشته اند. پزشک با توجه به پیشینه بیماری های خانواده والدین، ضروری بودن یا نبودن این آزمایشات را مشخص می کند.

آزمایشات غربالگری جنین در دوران بارداری

این آزمایشات در دو دوره سهماهه اول بارداری و سه ماهه دوم بارداری انجام می گیرند:

آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری ( PAPP-A) :

این آزمایش ازابتدای هفته 11 بارداری تا پایان هفته 13 بارداری برروی نمونه خون مادر انجام می شود. انجام سونوی NT همزمان با این آزمایش الزامی است. هدف این این آزمایش ارزیابی مناسبی ازنظر احتمال ابتلا جنین به سه تریوزومی شایع (سندروم داون ، ادوارد و پاتو) انجام است که و با توجه به عوارض جبران ناپذیر این اختلالات ژنتیکی برجنین، این بخش بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشیست.

آزمایشات غربالگری سه ماهه دوم بارداری ( QUAD Marker ):

بهترین زمان برای انجام این آزمایش از هفته 15 تا 18 بارداری می باشد. در این آزمایشات همزمان با کنترل عوامل دوره قبل، به بررسی نوعی اختلال ارثی رشدی به نام SLOS  و نواقص لوله های عصبی ( NTD) می پردازیم. نواقص لوله های عصبی موجب درگیری مغز و طناب نخاعی و ایراد ساختاری در ستون مهره ها و جمجمه می شوند. به این دلیل غربالگری سه ماهه دوم نیز بسیار حائز اهمیت است . بعلاوه با جمع بندی نتایج غربالگری سه ماهه اول و دوم بر روی نرم افزار غربالگری به نرخ تشخیص بسیار بالاتری دست می یابیم .

Cell free DNA :

نوعی ازمایش غربالگری  سلامت جنین با دقت بسیاربالا(خصوصا در مورد سندروم داون) است که غیر تهاجمی بوده واز هفته 10بارداری بر روی خون مادر انجام میشود .این آزمایش بر روی سلولها و DNA جنینی شناور در خون مادرصورت گرفته و خصوصا در موارد زیر توصیه میشود:

  1. سابقه ناهنجاری کروموزومی در زوجین یا خویشاوندان درجه یک 
  2. سابقه ناهنجاری کروموزومی در بارداری قبلی
  3. سن مادر بالای35
  4. بارداری IVF خصوصا با تخمک اهدایی
  5. نتایج های ریسک تست های غربالگری سلامت جنین
  6. وجود یافته های غیر طبیعی در سونوگرافی
آزمایشات غربالگری جنین و دوران بارداری در مشهد

آزمایش تعیین جنسیت جنین :

این آزمایش ازهفته 8 بارداری برروی نمونه خون مادر انجام می شود . اساس آن بر مبنای کروموزوم جنینی شناور در خون مادر بوده و در تشخیص زود هنگام جنسیت جنین به کار برده می شود. این آزمایش خصوصادر مواردی که سابقه  اختلالات ژنتیکی وابسته به جنس در خانواده وجود دارد ، بسیار کمک کننده است .

لازم به ذکر است که کلیه تست های نامبرده ، آزمایشات های غربالگری جنین و دوران بارداری در مشهد هستند که غربالگری سه ماهه اول و دوم را نیز شامل می شوند. در صورت نیاز نیز می توان با دستور پزشک از روش های تشخیصی مانند امونیوسنتز بهره برد.